5 gebieden waar digitalisering mist in de logistiek

23 februari 2021

Digitalisering in de logistiek is ontzettend belangrijk, maar toch blijft dit een heikel punt. Er wordt weinig aandacht aan besteed of het gebeurt simpelweg niet. Dat is erg vreemd, want uit een nationaal onderzoek van o.a. TLN naar data en digitalisering in de logistiek blijkt dat de sector positief staat tegenover digitalisering. 

Uit dit onderzoek kwam hiernaast ook dat gebrek aan kennis een belangrijke reden is om niet te investeren in technologie. Dit kan echter wel makkelijk verholpen worden, er zijn namelijk diverse partijen die beschikking hebben tot deze kennis en deze graag delen. Zo ook Tconsult, met onderstaand kennisblog over ‘5 gebieden waar digitalisering mist in de logistiek’.  

Wist je dat de logistieke sector één van de topsectoren is waar Nederland wereldwijd in uitblinkt? Hierom is het extra belangrijk om deze concurrentiepositie te behouden en te versterken. Nederland kan o.a. aan de top blijven en voorlopen door in te spelen op de actuele trends en ontwikkelingen. Ook is het belangrijk om te blijven vernieuwen en innoveren in de logistiek.

 

Verwerking van documenten

Het eerste punt waar grote winsten te behalen zijn, is op gebied van documentverwerking en de administratie. Het zal geen verrassing zijn dat het houden van een papieren administratie inmiddels erg achterhaald is. Er zijn verschillende redenen hiervoor, zo bestaan er goedkopere en efficiëntere digitale oplossingen en kan een digitale administratie overal bijgehouden en bijgewerkt worden. Ook is een papieren administratie natuurlijk niet goed voor het milieu.

 

Personeelsadministratie

In de logistiek vraagt men zich steeds vaker af ‘Hoe vereenvoudig ik mijn personeelsadministratie?’. Niemand zit erop te wachten en toch moet het gebeuren. Daarnaast is het ook erg fijn om alles in een simpel overzicht te hebben. Zo kunnen zaken als verloning en afspraken rondom contracten snel gemaakt worden en is er een stabiele basis voor nieuwe werknemers. Met een werkgeversportaal heb je zo een handig digitaal loket voor al je personeelsadministratie. 

Er bestaan verschillende soorten software voor het beheren van de personeelsadministratie. Deze software combineert vaak de aspecten salaris en HR tot een handig personeelsoverzicht. Het is bovendien goedkoper om zelf aan de slag te gaan met een digitaal systeem, dan om de personeelsadministratie volledig uit handen te geven.

 

Accordering van transacties

Het maken en accorderen van transacties is de laatste stap in het afhandelen van een levering en gelijk ook de laatste stap voor er daadwerkelijk iets wordt verdient. Hiermee is het dus misschien wel één van de belangrijkste aspecten van de bedrijfsvoering. Het kan dus erg voordelig zijn als deze transacties digitaal plaatsvinden en er niet meer gewacht hoeft te worden op fysieke papieren. 

Er zijn diverse opties voor het digitaal verwerken van transacties. Via deze oplossingen kunnen transacties direct worden doorgestuurd en opgeslagen. In een online portaal kan men deze transacties vervolgens makkelijk bijhouden en eventueel aanpassen. Ook is het gemakkelijk om deze transacties weer te delen met de ontvangende partij, zodat zij ook een digitale kopie hiervan hebben. 

 

Voorraadbeheer

Voorraadbeheer is een essentieel onderdeel van het logistieke proces. Het is tenslotte belangrijk om te waarborgen dat je genoeg goederen kunt leveren of materialen hebt voor de productie. Voorraadbeheer is binnen de logistiek een overkoepelende term, en omvat o.a. het beheren/beheersen van de in- en uitgaande goederenstroom, de opslag, en Just in time.

Voor voorraadbeheer wordt over het algemeen een warehouse management system gebruikt. Dit kan een assisted of een directed WMS zijn, waarbij een assisted WMS nog voornamelijk uit papier bestaat. Digitale systemen zijn vanzelfsprekend efficiënter en sneller, en er zijn inmiddels erg uitgebreide en geavanceerde systemen verkrijgbaar. Deze systemen maken kwalitatief voorraadbeheer ook mogelijk, en hebben artificiële intelligentie (ai) geïntegreerd in de software en hardware (robots).

 

Status en locatie-updates

Het is inmiddels de norm om een Track-en-Trace code te sturen naar klanten bij een verzending. Hier is vanuit de klant vaak een grote wens naar, maar het digitaal bijhouden en updates sturen van een verzending levert ook grote voordelen op voor de afzender. Het levert meer zekerheid en zorgt voor Proof of Delivery na afloop. Daarnaast is, door de realtime inzichten, de planning voor beide partijen een stuk strakker. Er komen minder (telefonische) vragen binnen over de zending, en er is sprake van een snellere afwikkeling.

 

Tconsult heeft diverse oplossingen en diensten waarmee jij kunt werken naar een digitale supply chain en jouw processen kunt optimaliseren. Denk hierbij aan applicaties om emballage te registeren en beheren, logistieke consultancy en oplossingen om documenten te digitaliseren

Wil jij meer weten over de oplossingen van Tconsult of op maat gemaakte adviezen ontvangen voor jouw supply chain? Kom in contact met ons!

 

Neem contact op

 

Vind ons op social media