5 stappen om efficiënte, digitale logistiek te drijven

28 september 2020

Vanuit Tconsult hebben wij kennis van logistiek en emballage in overvloed. Deze kennis proberen wij zo goed en breed mogelijk in te zetten en te delen met onze klanten, contacten en partners. Het doel hiervan is altijd om bedrijven te helpen met optimaliseren en kosten verminderen. Één manier om dit te doen is door automatisering en digitale oplossingen te implementeren in de logistieke keten. Hierom bespreken wij in ons nieuwe blog 5 stappen om efficiënte logistiek te drijven en supply chains te digitaliseren. 

 

Stap 1: Goede planning en voorbereiding

De uitdrukking ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ is ook binnen logistieke ketens van toepassingen. Je werkt tenslotte altijd vanuit een basis, maar als deze onstabiel is, stort de hele boel in. Hierom is het van belang om van tevoren een goede planning op te stellen. Goede planningen houden rekening met verschillende factoren:

  • Goedereninkoop
  • Opslag
  • Tijd
  • Transport
  • Levering
  • Kosten
  • Opslagfaciliteiten

Het belangrijkste is echter om voorbereid te zijn op de onvoorziene omstandigheden. Niet anticiperen op wat je al weet, maar voorbereid zijn op datgene wat je niet weet. Onverwachtse veranderingen komen vaak voor, dus een logistiek planningsproces is onvolledig zonder een concreet noodplan. Hoe minder beslissingen er in een opwelling tijdens het transportproces moeten worden genomen, hoe beter. Ook moeten planners de eindbestemming in gedachte houden. Het doel van een juist plan is namelijk altijd: winstmaximalisatie en het minimaliseren van de werkduur. 

 

Stap 2: Meten en verbeteren (Learn from your mistakes)

Stap twee draait om het meten en verbeteren binnen logistieke ketens. Bij het implementeren van nieuwe strategieën zullen altijd fouten worden gemaakt. Maar, als de focus ligt op het leren ervan, hoeft de fout maar één keer gemaakt te worden. Optimalisatie is nooit volledig zonder goede analyses, metingen en feedback op de processen. Zo kun je de effectiviteit van de verandering meten, het maken van fouten geeft namelijk het succes of falen van een nieuwe strategie aan. 

Bekijk de cijfers en voer wijzigingen door waar en wanneer nodig. Deze cijfers bevatten namelijk belangrijke informatie die helpen met het efficiënter runnen van een bedrijf. In feite is het maken van fouten tijdens het implementeren van systemen een goede manier om knelpunten te identificeren. Vraag feedback van medewerkers om systemen te verbeteren en gebreken op te lossen voordat ze een probleem worden. 

 

Stap 3: Houd de bedrijfskosten onder controle

Het onder controle houden van de bedrijfskosten is één van de beste manieren om de efficiëntie van logistiek en transportbeheer te verbeteren. Een manier om dit te doen is door alle uitgaven met betrekking tot transport en logistiek te analyseren. Zo weten bedrijven welke factoren bijdragen aan hoge uitgaven. Veroorzaakt de bezorgroute voor veel onnodig brandstofverbruik? Veroorzaakt een onjuiste inkoopstrategie hoge voorraadkosten? Of is het de verpakking van uw producten? Dit zijn een paar dingen die bedrijven moeten uitzoeken.

Een van de meest effectieve manieren om bedrijfskosten te analyseren en te besparen, is door geautomatiseerde oplossingen zoals een ERP-systeem te gebruiken. Deze software automatiseert het hele proces en zorgt ervoor dat elk proces snel en nauwkeurig verloopt, zodat eventuele fouten die tot verliezen leiden tot een minimum kunnen worden beperkt. Daarnaast stelt het systeem bedrijven ook in staat om inkomsten en uitgaven voor een bepaalde periode in te schatten, zodat budgetten verstandiger besteedt kunnen worden.

 

Stap 4: Optimaliseer het magazijnbeheer

Vanzelfsprekend hebben de opslag van goederen en de inrichting van magazijnen invloed op het verzendproces. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle items goed gerangschikt zijn. Plaats populaire producten op toegankelijke plaatsen en maak het gemakkelijk voor vorkheftrucks om door elk gangpad te gaan om het pickproces te versnellen. Daarnaast maakt het gebruik van een voorraadbeheersysteem met barcodescanner het makkelijker om inkomende en uitgaande artikelen te registreren.

Effectief logistiek beheer is niet compleet zonder goed magazijnbeheer. Hoe soepeler de magazijnactiviteiten verlopen, hoe beter de klantenservice die bedrijven kunnen bieden. Ook gaan minder producten verloren door bederf of beschadiging.

 

Stap 5: Implementeer nuttige geautomatiseerde en digitale oplossingen

De laatste stap draait om automatisering en digitalisering, dit speelt een cruciale rol bij de optimalisatie van bedrijfsprocessen. Er is waardevolle software die kan worden ingezet in het logistieke proces. Hoe meer bedrijven kunnen vertrouwen op geautomatiseerde systemen om te helpen bij het voltooien van werk, hoe minder problemen er zullen ontstaan. Voorbeelden van geautomatiseerde systemen zijn oplossingen om tachografen uit te lezen of meermalige emballage te beheren. Bedrijven zullen ook merken dat de productiviteit hoger wordt en kosten lager. Zo kunnen bedrijven bedrijfsprocesoftware integreren die zorgt voor tijdige updates over de goederenbeweging. Dit bespaart veel tijd omdat handmatige interferentie wordt geëlimineerd. Bovendien helpt nauwkeurige tracking bij het verbeteren van het algehele procesbeheer.

 

Wil jij meer weten over de oplossingen van Tconsult of op maat gemaakte adviezen ontvangen voor jouw supply chain? Kom in contact met ons!

 

Neem contact met ons op!

 

Vind ons op social media