#Brexit en de transportsector: wat zijn de gevolgen voor jouw bedrijf?

13 februari 2020

Op vrijdag 31 januari om elf uur lokale tijd was het zover, het Verenigd Koninkrijk heeft de EU officieel verlaten. Na een opbouw van bijna vijf jaar is eindelijk de eerste stap gemaakt in de #Brexit. Door de jaren heen is dit een veelbesproken onderwerp geweest. Gemaakte afspraken mislukten en niemand had een helder beeld van wat een separatie van de twee grootmachten écht zou betekenen. Nog steeds is niet duidelijk wat de gevolgen zijn. Dit levert bij veel bedrijven zorgen op en kan leiden tot overhaaste beslissingen. Ben je zelf ook de rode draad kwijt en wil je weten wat er precies gaat veranderen? Wij zetten het hieronder voor je op rij.

 

Brexit in een notendop

Er zijn verschillende scenario’s waar we mee te maken kunnen krijgen nu de Brexit heeft plaatsgevonden. De uitkomst hangt af van wat er in de overgangsperiode gebeurt, die duurt van nu tot 31 december 2020. In deze periode moet onderhandeld worden over de nieuwe afspraken en regels die zullen gelden tussen de twee partijen. Deze nieuwe afspraken zullen dan vanaf 2021 ingaan. Tot dan blijven alle EU-regels en wetten voor het VK van kracht. We hoeven dus op de korte termijn nog geen problemen aan de grens te verwachten omdat er andere regels of invoertarieven gelden.

De gemaakte akkoorden moeten ook worden goedgekeurd door alle EU-landen, het Britse parlement en het Europese parlement. Nederland hoeft gelukkig niet zelf te onderhandelen over de afspraken, dat doet de Europese Commissie namens alle 27 EU-landen. Als het niet lukt om tot een besluit te komen over de nieuwe relatie, vindt aan het einde van 2020 een no deal-Brexit plaats. In dat geval tuimelen de Britten hard uit de EU, zonder handelsakkoord. En dat zou Nederland, economisch gezien, flink kunnen schaden.

 

Feiten en cijfers uit de transport

Voordat kan worden ingegaan op de invloed van de Brexit op de Nederlandse transportsector, is het belangrijk om eerst na te gaan hoe groot het aandeel is van de Britten op onze import en export. In onderstaande infographic hebben we enkele belangrijke feiten en cijfers op rij gezet.

 

Risico’s voor Nederland

Zoals hierboven af te lezen is, vertegenwoordigd het Verenigd Koninkrijk een groot aandeel van de totale Nederlandse export, namelijk 8%. Ze zijn voor Nederland de belangrijkste exportbestemming na Duitsland en België en de waarde van deze export is jaarlijks gemiddeld rond de 38 miljard euro. Wanneer er dus aan het einde van dit kalenderjaar nieuwe afspraken ingaan, heeft dit mogelijk een grote impact op de Nederlandse economie.

In het geval van een No Deal-Brexit vallen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk terug op de minimumregels van de Wereldhandelshandelsorganisatie (WTO). Dat zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot nieuwe importtarieven en veel (bureaucratische) hordes voor de transport omdat Groot-Brittannië dan buiten de douane-unie valt. De douane-unie is een groep bij de EU-horende landen met onderlinge afspraken over de douanetarieven. Bij handel met staten die niet bij onze douane-unie horen, moeten invoerrechten betaald worden.

Sinds het aankondigen van de Brexit in 2016, is Nederland al minder gaan exporteren naar het Verenigd Koninkrijk, waardoor de omzet afkomstig van deze transacties is gaan dalen. De reden hiervoor is onder andere dat de Britse pond minder waard is geworden, waardoor onze producten voor hen duurder zijn geworden. Ook uit gegevens van het CBS is op te maken dat de vraag vanuit het Verenigd Koninkrijk is gedaald. Nederlandse bedrijven kunnen hier flink door getroffen worden.

 

Cruciale punten

Wat is dus belangrijk om na te lopen als bedrijf wanneer je handel drijft met het Verenigd Koninkrijk? In ieder geval deze vijf punten:

  • Loop als bedrijf of leverancier je transportverzekeringen na. Het kan namelijk zijn dat schade in het Verenigd Koninkrijk straks niet meer binnen de huidige dekking valt.
  • Check de termen van je juridische contracten. In de transportwereld zijn veel afspraken geldig binnen de Europese Unie. Wanneer de Brexit straks definitief is, hoort het Verenigd Koninkrijk hier echter niet meer bij.
  • Op basis van ‘Rules of Origin’-afspraken wordt gedefinieerd wat producten zijn en waar zij vandaan komen. Wanneer een product bijvoorbeeld een EU-product mag heten, moet een bepaald percentage ook echt afkomstig zijn uit de EU. Het kan dus voorkomen dat landen producten die uit Britse onderdelen bestaan niet meer als EU-producten zien. Ga dus na wat precies de onderdelen van jouw producten zijn, om te voorkomen dat je als bedrijf met problemen te maken krijgt.
  • Hou rekening met wachttijden. Het importeren en exporteren van producten wordt na de overgangsperiode lastiger. Dit is omdat er dan strengere controles zullen zijn bij de douane met meer procedures en wachttijden. Dit kan onder andere gevolgen hebben voor just-in-time of last-minute bezorgingen en producten met maximale houdbaarheid.
  • Maak je je zorgen om een No-Deal Brexit? Ga alvast na wat de bestaande invoer– en exporttarieven zijn van de WTO en het Verenigd Koninkrijk.

Het belangrijkste is misschien om je goed in te lezen en de afspraken rondom de Brexit bij te houden. Zo kun je als bedrijf de klap beter opvangen. En ga vooral niet hamsteren of pakhuizen volgooien met goederen ter voorbereiding op een No-Deal scenario. Dit is in het verleden twee keer voorgekomen – in maart en oktober van 2019 – en deze tevergeefse preparatie heeft ondernemers veel geld gekost.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Kort gezegd hoef je je als bedrijf op dit moment nog geen grote zorgen te maken. In het komende jaar blijven het beleid en de regels hetzelfde. Het is echter goed om op te merken dat er al bepaalde economische gevolgen zijn van de Brexit. Ook zullen aan het einde van dit jaar wél potentiële grote veranderingen plaatsvinden. Daarom is het verstandig om hier rekening mee te houden bij het maken van nieuwe afspraken en bestaande afspraken alvast na te lopen. Ben je op zoek naar meer informatie over de implicaties voor de transport? Lees dan één van onze eerdere blog over de Brexit en de oplossingen, of bekijk onze video.

Wil je liever persoonlijke adviezen of oplossingen om jouw logistieke processen te verbeteren? Neem dan een kijkje op onze site of neem gerust contact op voor meer informatie over onze applicaties en het consultancytraject.